JARUS издаде документ за употребата на мобилни мрежи за операции

Съвместните органи за определяне на правила за безпилотните системи (JARUS) одобриха Бялата книга – Използване на мобилни мрежи за подпомагане на операции с безпилотни летателни средства. Това е документ, който е създаден от работна група 5, отговаряща за командването, контрола и комуникациите.

Документът получи единодушно одобрение от всички гласували държави – членки на JARUS. Част от JARUS са над 60 национални авиационни власти от пет континента, плюс EASA и Eurocontrol.

Работна група 5 е подготвила този документ с цел да предостави на членовете на JARUS и по-широката общност, свързана със сферата на безпилотните летателни средства, разбиране за:

  • основните възможности, които услугите, базирани на мобилни комуникационни мрежи (MCN, напр. 5G над градските райони), са способни да предоставят за преодоляване на вътрешните ограничения, и приноса им за разгръщане на пълния потенциал на операциите с безпилотни летателни средства.
  • основните аспекти на регулирането и стандартизацията, които трябва да бъдат взети под внимание с оглед безопасното и сигурно използване на този тип услуги, базирани на мобилни комуникационни мрежи и свързани с разширени операции с безпилотни летателни средства.

С официалното одобрение и публикуване на този документ, JARUS признава 5G за обещаваща технология по отношение подкрепа командването и контрола (C2) на безпилотните летателни средства. В допълнение, JARUS, напомняйки, че организациите, предоставящи такива услуги, трябва да бъдат под надзор за аспекта на безопасността като всеки друг доставчик на авиационни услуги, споменава второто издание на ISO 21384-3, отнасящо се към изискванията за безопасност, сигурност и качество, приложими за доставчика на комуникационни услуги C2 (C2CSP). По този начин JARUS за първи път признава ISO стандарт като възможно приемливо средство за съответствие (AMC).

Джон Уокър, председател на ISO TC/20 SC/16 и заместник – председател на Консултативния орган на заинтересованите страни към JARUS, заяви: „Много съм доволен да видя, че JARUS е наясно с работата, която ние от ISO извършваме по отношение на стандартизацията за безпилотните летателни средства и управлението на безпилотния трафик. И още повече, че препоръчват използването на част от нашите стандарти като приемливо средство за съответствие с авиационните правила на държавите – членки на JARUS 60+.“

Филипо Томасело, старши партньор в EuroUSC Italia, добави: „Регулирането, основано на представяне, бе инициирано с резолюция на Асамблеята на ИКАО от 1998 година. Предвид бързия темп на развитие на технологиите, е от жизненоважно значение авиационните власти да признават стандартите, за които е налице консенсус и които са разработени от индустрията с цел подкрепа на техните правнообвързващи правила, фокусирани върху регулаторните процеси.“

JARUS няма юридически статус и поради тази причина нито един от документите на организацията не се предвижда да бъде задължителен за държавите – членки. Въпреки това препоръките на организацията са адресирани до гражданските авиационни власти на над 60 държави – членки по целия свят, както и до EASA и EUROCONTROL. В този смисъл издаденият документ може да се смята за ценно постижение за световната общност, свързана с безпилотните летателни средства.

Документът ще бъде публикуван на новия уебсайт на JARUS, който скоро ще е наличен онлайн.

Сподели статията:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com