“Магнитни смущения от железопътни кабели са предизвикали сблъсък на дронове“ според доклад на UK AAIB

Магнитни смущения, предизвикани от надземни железопътни кабели, доведоха до катастрофата на Aerialtronics Altura Zenith ATX8 през октомври миналата година, се казва в наскоро излязъл доклад на отдела за разследване на въздушни аварии във Великобритания (UK AAIB). „Малко след излитане от пътен мост, намиращ се над две железопътни линии, безпилотното летателно средство в GPS режим започва да се отклонява от траекторията си и да увеличава своята скорост. Пилотът така и не успява да си върне контрола и дронът се разбива в растителност, разположена в близост до линиите. Последвалото разследване от страна на оператора установява, че на определени зони над моста са налице магнитни отклонения до 140 °. Става въпрос именно за зоните, под които са изведени надземните проводници на високо напрежение на железопътните линии.“

„След предварителните проверки, свързани с полета от пътния мост над двете железопътни линии, безпилотното летателно средство в режим GPS излетя нормално, но достигайки приблизително 5 метра над земното равнище, започна да се отклонява на запад. Когато вече беше на 10 метра, то внезапно ускори в посока запад и започна да губи височина. Пилотът се опита да коригира отклонението, но дронът продължи да лети далеч от полезрението на пилотния и оперативния екипаж, и накрая се разби в растителност близо до коловозите.“

След използване на ръчен компас за установяване на магнитни смущения, разследващите съобщиха, че са налице отклонения до 140° в локализирани участъци на моста, под които се намират именно ЖП проводниците на високо напрежение.

„В резултат на направените констатации от разследването, операторът извърши промени в схемите на своите летателни процедури с оглед избягване на други подобни инциденти. Тези промени включват:

  • проверка на магнитни смущения на площ от 10 метра около планираното място за излитане, която се осъществява с помощта на ръчен компас.
  • визуална проверка за обекти и структури, които е възможно да имат голямо магнитно поле. 
  • излитането и кацането трябва да се извършват възможно най-далеч от всякакви източници на магнитни смущения.
  • пилотът винаги трябва да е готов да премине от GPS режим в ръчен такъв, за да си възстанови контрола върху безпилотното летателно средство (ако въпросния контрол е загубен, докато то се намира в GPS режим).

https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5e96dfdae90e071a18ca10ae/Aerialtronics_Altura_Zenith_ATX8_na_011019_05-20.pdf

Сподели статията:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com