Amazon иска одобрение от FAA за въздушни доставки с безпилотен летателен апарат

Amazon официално поиска разрешение от Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) да извършва търговски доставки на територията на страната посредством безпилотен летателен апарат. В изпратеното от Amazon писмо, което се състои от общо 29 страници, се съдържат също така и още няколко искания, включително компанията да може да използва в своята дейност модел безпилотен летателен апарат без необходимия сертификат за летателна годност.

Amazon Prime Air разчита за новото си начинание на своя безпилотен летателен апарат MK27, който се разработва от няколко години и вече притежава удостоверения, издадени от Федералната авиационна администрация. Въпросният безпилотен летателен апарат обаче все още преминава през стандартните проверки, които се правят във връзка с издаване на сертификат за летателна годност. Поради тази причина компанията иска да бъде направено изключение, позволяващо й да извършва търговски операции със създадения безпилотен летателен апарат още преди процедурата по одобрение и издаване на сертификата да е завършила.

Според подаденото писмо до Федералната авиационна администрация на САЩ, Amazon ще използва своя модел безпилотен летателен апарат за извършване на въздушни доставки само при следните условия:

  • налице е подходящ безпилотен летателен апарат за съответната доставка, който отговаря на критериите за летателна годност.  
  • прецизно са прегледани климатичните условия, за да се гарантира, че въпросният безпилотен летателен апарат може да извърши полета безопасно.
  • всички известни ограничения за конкретния безпилотен летателен апарат във въздушното пространство са идентифицирани.
  • съществува високо ниво на увереност, че доставката може да бъде извършена в рамките на предвидените за това 30 минути посредством безпилотен летателен апарат.
  • използваният безпилотен летателен апарат няма да каца на самото място на доставка. Той ще се носи на безопасно разстояние, от което ще спусне пакета на удачно място. След като въпросният безпилотен летателен апарат потегли в обратна посока, клиентът ще бъде уведомен за успешно извършената доставка.

Amazon също така иска разрешение за извършване на операции с безпилотен летателен апарат отвъд линията на видимостта, които биха увеличили значително мащаба на предлаганата услуга. Първата подобна операция с безпилотен летателен апарат, одобрена от Федералната авиационна администрация на САЩ, се случи на 2-ри август.

За да избегне необходимостта от използване на визуални наблюдатели, Amazon е разработила за своя модел безпилотен летателен апарат бордова система за усещане и избягване. Тази бордова система е добавена към хардуера и навигационните системи, позволявайки на пилота на съответния безпилотен летателен апарат да взема навременни и ефективни решения за избягване на сблъсъци и инциденти във въздуха.

„Това на практика означава развиване на високонадеждна способност на конкретния безпилотен летателен апарат да засича и избягва други безпилотни и пилотирани превозни средства, както и различни обекти и препятствия. Подобна иновация се отличава от всички досегашни решения в сферата, при които използваният безпилотен летателен апарат беше неспособен да лети безопасно в среда, в която е възможно да са налице неидентифицирани препятствия“, се казва в писмото на Amazon.

Въпросното бордово решение за безпилотен летателен апарат използва сензори и алгоритми, които са тествани от инженерите на Amazon и свързани с предварително определени действия по отношение на безопасността и сигурността по време на полетите с безпилотен летателен апарат.

В допълнение към бордовата система за усещане и избягване, предотвратяването на сблъсъците с други летателни средства се гарантира и от система за управление на безпилотния трафик. Система за безпилотен летателен апарат, в която са внедрени данни от автоматично зависимо наблюдение, локални емисии за контрол на въздушния трафик, както и механизъм за пълна двустранна комуникация между Amazon Prime Air и местните системи за контрол на въздушния трафик. Идентификацията и възможността за проследяване на съответния безпилотен летателен апарат в реално време ще бъдат осигурени посредством уникални в глобален мащаб идентификатори както за отделните операции, така и за самия безпилотен летателен апарат. Тези идентификатори за безпилотен летателен апарат ще бъдат достъпни през публични и частни програмни интерфейси.

Патентованата система за управление на безпилотния трафик, която Amazon разработва от няколко години, „осигурява управление на траекторията на съответния безпилотен летателен апарат, приспособяване към динамичните ограничения на въздушното пространство и споделяне на критични данни относно сигурността с други оператори и регулаторни органи“, се казва в писмото на компанията.   

Amazon непрекъснато се старае да повишава скоростта на своите доставки и да задава стандартите в сферата по отношение на този аспект. Първоначално през 2005 година беше въведена двудневната доставка, впоследствие се даде начало на еднодневната доставка, а сега – и на 30-минутната доставка с безпилотен летателен апарат.

Повечето други компании, експериментиращи с доставката с безпилотен летателен апарат (включително Swiss Post и UPS), са фокусирани върху продукти с ниско тегло и високи цени, като например лабораторни проби, кръв и органи. Amazon обаче не си поставя подобни ограничения, освен лимита от пет килограма за полезен товар на нейния модел безпилотен летателен апарат. Според компанията при спазване на този лимит с безпилотен летателен апарат могат да се доставят 80 – 85% от предлаганите от нея типове продукти на пазара. 

Wing Aviation, която е собственост на Google и има разрешение за търговски доставки с безпилотен летателен апарат от Федералната авиационна администрация на САЩ, планира да експериментира с доставката на храна с безпилотен летателен апарат около Блексбърг, Вирджиния. Градът е дом на един от най-големите публични колежи в щата – Вирджиния Тех.

В своето писмо Amazon предлага да започне доставките в съотношение 1:1 между оператори и дронове, обещавайки при одобрение от Федералната авиационна администрация да увеличи операторите в бъдеще. Amazon също така иска разрешение за други услуги с безпилотен летателен апарат, които смята да добави постепенно в своето портфолио.

Amazon заявява още, че е достигнала необходимото ниво на безопасност, което да ограничи до минимум рисковете на операциите с безпилотен летателен апарат за хора и имущества, но в писмото не се уточнява колко е въпросното „необходимо ниво“ и по какъв начин са направени изчисленията. Компанията е провела повече от 10 000 тестови операции с безпилотен летателен апарат в реална среда.

Компанията добавя, че един от елементите, свързани с риска, които вече е способна да контролира, е плътността на населението в съответната зона за операции с безпилотен летателен апарат. Което означава, че има вероятност в бъдеще Amazon да извършва търговски доставки с безпилотен летателен апарат и в гъстонаселени райони.

Цялата статия тук: https://www.aviationtoday.com/2019/08/09/following-wing-ups-amazon-seeks-approval-prime-air-drone-delivery/

Сподели статията:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email